Smitty webdesign

Voorbereiding

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Deze wijsheid geldt zeker ook voor het ontwerpen van websites. Zonder een goed (marketing)plan is het ontwerpen van een website bijna gedoemd om te mislukken. De basis van de website dient goed te zijn en reeds te zijn gericht op het uiteindelijke resultaat. Niets is vervelender dan er in een laat stadium achter komen dat in het begin niet de juiste keuzes zijn gemaakt.

Looks and Feels

Heeft u er al over nagedacht hoe uw website eruit moet komen te zien? Misschien heeft u al eens een website van een andere organisatie gezien die u erg aanspreekt. Of misschien heeft u hier al heldere beelden bij. Heeft u al een bedrijfslogo of huisstijl van uw bedrijf?

Dit is allemaal informatie die voor mij erg belangrijk is om een beeld te krijgen van uw ideale website. Zonder deze informatie wordt het voor mij gissen en komt het ontwerpproces niet ten goede. Kom gerust met allerlei voorbeelden, plaatjes of schetsen, ookal zit er voor uw idee nog geen lijn in. Ik heb een vrij groot inbeeldingsvermogen en zal u helpen uw ideeën te rangschikken.

Inhoud

Weet u precies wat erop uw website komt te staan? Dat zou makkelijk zijn! Vaak is het echter van belang om uw informatie te stroomlijnen. Alle stukjes tekst onder elkaar is natuurlijk geen website. Bovendien geldt “less is more” en dient u goed na te denken of de informatie wel echt nodig is om te publiceren.

U kunt zich voor het ontwerp voorbereiden door eens een simpele inhoudsopgave te maken van uw website. Maak hoofdstukken van de verschillende soorten informatie die u wilt aanbieden. Daarna kunt u paragraven maken van de teksten die weer binnen deze hoofdstukken moeten komen. Hierbij hoeft u de tekst zelf niet helemaal uit te schrijven; het gaat om de inhoudsopgave.

Speciale wensen

Heeft u speciale wensen voor uw website? Wilt u bijvoorbeeld een fotogalerij inbouwen of wilt u een gebruikersforum aanbieden? Dergelijke gegevens zijn handig om al te weten bij het ontwerp van de site, zodat direct kan worden gekeken naar het uiteindelijke resultaat. Dit voorkomt aanpassingen achteraf. Al uw ideeën zijn bespreekbaar en u krijgt een eerlijk antwoord over de haalbaarheid binnen de CMS. Misschien heeft u bepaalde wensen, maar weet u niet direct hoe u deze wilt uitvoeren. Ik zal dan voor u opzoek gaan naar de best passende oplossing.